Nasz Elementarz (klasa 1) cz. 4 LATO - wzór listu do MEN oraz innych instytucji

Temat: 
Adopcja Dziecka

adopcjaWracamy do kontrowersyjnej czytanki "Portret mamy" z elementarza dla klasy 1. Z inicjatywy rodziców powstał list do MEN. Poniżej przestawiamy Wam jego treść, zaznaczając jednocześnie, iż stanowi on jedynie wzór do indywidualnej edycji przez ewentualnych zainteresowanych.

Zachęcamy wszystkie osoby, które poczuły się dotknięte treścią czytanki i/lub nie zgadzają się z jej treścią, o włączenie się do akcji i wysłanie listu do MEN oraz innych instytucji - lista adresów niżej w treści artykułu:

Szanowni Państwo, piszę do Państwa w związku z czytanką „Portret Mamy”, która znalazła się w 4 części darmowego podręcznika „Lato”. Pragnę zwrócić uwagę na niestosowność słów „prawdziwa”, „ niby”, „dzika”. Mają one silnie oceniający i stygmatyzujący wydźwięk.
Jako rodzic adopcyjny nie zgadzam się, aby moje dziecko – dorastające w prawdzie o swoich pochodzeniu – wróciło kiedyś ze szkoły zdruzgotane. Nie godzę się na to, by podręcznik MEN w najmniejszym stopniu zachwiał jego z tak wielkim trudem budowanym spokojem i rodził wątpliwość co do prawdziwości naszej rodziny. Nie chcę, aby moje dziecko kiedykolwiek narażone było na dodatkowe przykrości, upokorzenia czy stygmatyzacje. Niestety, nikt z Państwa nie zagwarantuje mi, że nauczyciel przeprowadzający lekcję będzie miał odpowiednią wrażliwości oraz kompetencję do rozmowy na ten tak delikatny temat. Nikt nie zagwarantuje mi, że nie padnie pytanie: „Kto z Was ma prawdziwych rodziców?”. Jak potoczy się rozmowa z klasą? Czy nauczyciel będzie umiał wybrnąć z trudnej sytuacji wobec tak małych dzieci bez naruszenia ich poczucia bezpieczeństwa? Opisane zdarzenie nie jest jedynie fikcją literacką, lecz przykładem wziętym z życia. Przysposobienie, rodzicielstwo zastępcze czy Rodzinne domy dziecka to bardzo delikatne tematy i należy je potraktować rzetelnie albo nie poruszać wcale.
Widzę, że na swojej stronie internetowej poddajecie Państwo konsultacji społecznej drugiej części podręcznika. Proponowałabym zaprosić do konsultacji specjalistów w temacie okołoadopcyjnym i stworzyć profesjonalny darmowy podręcznik, z którego z radością będą korzystały wszystkie dzieci.
Na temat adopcji i zastępczych form rodzicielstwa powstało już wiele pięknych bajek i opowiadań (np. „Jeż” czy „Jeśli bocian nie przyleci). Można z nich czerpać przy pracach nad tak trudnym tematem. W ostatnim czasie Fundacja Kolos wydała –wspólnie z OAO TPD Warszawa – zbiór bajek pisanych przez rodziców na specjalnych kursach dla rodziców adopcyjnych. Jeśli żaden z gotowych utworów nie spełni Państwa oczekiwań, to rodzice chętnie wezmą udział w pracach nad stworzeniem nowego tekstu i przedstawią własną propozycję (nawet nieodpłatnie).

Podsumowując: w związku z art. 32 punkt 2 i art. 48 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej wnoszę o usunięcie z podręcznika czytanki „Portret Mamy”.

Z poważaniem, ......

Z tego co wiemy co najmniej kilkadziesiąt listów wpłynęło już na email MEN informacja@men.gov.pl lub platformę http://men.gov.pl/pl/ministerstwo/kontakt-z-urzedem

Ponadto rodzice rozesłali wiadomości do innych instytucji na FB, a poniżej przestawiamy Wam ich listę wraz z emailami:

Rzecznika Praw Dziecka - rpd@brpd.gov.pl
Fundację Dzieci Niczyje - fdn@fdn.pl
Rzecznika Praw Rodziców - biuro@rzecznikrodzicow.pl
Rzecznika Praw Ucznia Niepełnosprawnego - rzecznik@wszystkojasne.waw.pl
Rzecznika Praw Ucznia (samozwańczy) - krzysztof@oledzki.pl

ZAPRASZAMY WAS DO PISANIA LISTÓW!

4.5
Twoja ocena: Brak Średnia: 4.5 (8 głosów )