Klinika Zdrówko Centrum leczenia niepłodności Grupa Medyczna PARENS

Istnieje od 2014 roku

  • bierze udział w monitoringu Stowarzyszenia NASZ BOCIAN
  • jest Realizatorem programu refundacji in vitro
  • raportuje przeprowadzone zabiegi IUI i IVF w ramach European IVF Monitoring od roku 2014
  • zapoznał się z oczekiwaniami pacjentów spisanymi w postaci Standardów Pacjenckich
  • deklaruje stosowanie standardów terapeutycznych PTG SPiN i PTMR
  • personel Ośrodka uczestniczy w szkoleniach ESHRE i posiada certyfikaty ESHRE
  • zapewnia swoim pacjentom bezpośredni dostęp do opieki psychologicznej w ramach leczenia niepłodności
  • posiada certyfikat ISO i/lub CMJ

Dane placówki

pin

Adres:

Al. Mickiewicza 23
86-032 Niemcz koło Bydgoszczy

phone

Telefon:

52 375 25 07

Nasza lokalizacja

Raport finalny 2015


Nazwa Ośrodka Zdrówko
Data przeprowadzonego monitoringu 19.03.2015



Spis treści raportu:

1. Podstawowe informacje o Ośrodku

2. Opis Ośrodka

3. Strona www Ośrodka, rzetelność informacji i
przejrzystość pracy Ośrodka wobec pacjenta

4. Program refundacyjny

5. Rejestracja wizyty

6. Wizyta lekarska: przebieg wizyty

7. Opieka nad mężczyzną

8. Opieka nad kobietą

9. Umowy z NFZ

10. Prawo: umowy
cywilnoprawne i prawa pacjenta

11. Prawo do
intymności i obecności osoby bliskiej

12. Prawo do
dokumentacji medycznej

13. Osoby
niepełnosprawne i ich prawo do leczenia

14. Pary nieheteroseksualne

15. opieka psychologiczna

16. Standardy w
dawstwie i biorstwie gamet oraz zarodków

17. NASZE REKOMENDACJE

18. Komentarz osrodka do raportu





1. Podstawowe informacje o Ośrodku


Ośrodek przestrzega algorytmów diagnostyczno-terapeutycznych Polskiego
Towarzystwa Medycyny Rozrodu oraz Sekcji Płodności i Niepłodności
Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Ośrodek raportuje swoje wyniki
do ESHRE oraz ma wdrożony system zarządzania jakością ISO 9001:2008.
Personel Ośrodka posiada członkostwo w ESHRE, uczestniczy w szkoleniach
ESHRE i posiada certyfikaty ESHRE (na stronie Ośrodka brakuje jednak
certyfikatów ESHRE i informacji o tym, jakie konkretnie certyfikaty
posiadają embriolodzy: Senior Clinial Embryologist, Clinical
Embryologist, więc nie jesteśmy w stanie zweryfikować tej informacji).
Ośrodek zadeklarował znajomość „Pacjenckich standardów w leczeniu
niepłodności 2014” przygotowanych przez Stowarzyszenie NASZ BOCIAN.
Ośrodek nie wykonuje badań/zabiegów w ramach umowy z NFZ.



2. Opis Ośrodka


Ośrodek znajduje się na przedmieściach Bydgoszczy, w miejscowości
Niemcz (dzielnica mieszkaniowa), niecałe 10 km od centrum miasta. Do
Ośrodka pacjenci mogą dojechać liniami autobusu miejskiego oraz busem z
Bydgoszczy. Przed budynkiem znajduje się obszerny parking, nie ma
wyznaczonego miejsca dla niepełnosprawnych. Ośrodek zajmuje nowy,
niezależny budynek zbudowany specjalnie na własne potrzeby. Oprócz
leczenia niepłodności Ośrodek oferuje również świadczenia z zakresu
rehabilitacji medycznej, szczególnie pediatrycznej.


Budynek jest dobrze, widocznie oznakowany: znajduje się na nim duży
szyld. Bezpośrednio przy wejściu, które jest pozbawione barier
architektonicznych, znajduje się rejestracja, obok której umieszczono
tablicę informacyjną z godzinami przyjęć (dobra praktyka).


Na parterze mieści się jeden gabinet ginekologiczny oraz część
rehabilitacyjna. Jeden z gabinetów fizjoterapeutycznych służy również
jako gabinet psychologa.


Na pierwszym piętrze znajduje się tzw. „część niepłodnościowa”: drugi
gabinet ginekologiczny oraz sala zabiegowa z pokojem wybudzeń
(pomieszczeniem pielęgnacyjnym) i pokojem do oddawania nasienia. Do
tego ostatniego wchodzi się osobnym wejściem z zewnątrz budynku, co
zapewnia pacjentom dyskrecję i co należy uznać za dobrą praktykę.



Sytuacja badawcza:


W dniu naszego monitoringu odwołano wizyty pacjentów, więc nie miałyśmy
możliwości obserwacji regularnej pracy Ośrodka. Rozmawiałyśmy z
pacjentkami, które przyjechały specjalnie dla nas i które wyraziły
zgodę na rozmowę.  Rozmawiałyśmy jedynie z właścicielem Ośrodka –
w dniu monitoringu nie było drugiego lekarza.



3. Strona www Ośrodka, rzetelność informacji i przejrzystość pracy
Ośrodka wobec pacjenta


Ośrodek posiada swoją
stronę WWW. Strona wydaje się łatwa w nawigacji.  Informacje
poświęcone leczeniu niepłodności są bardzo lakoniczne, sprowadzają się
właściwie do informacji o ofercie Ośrodka. Brakuje opisu badań i
zabiegów, omówienia ich skuteczności, wskazań i przeciwwskazań, opisu
możliwych skutków ubocznych, informacji o przygotowaniu się do
zabiegów/badań i szerszego wyjaśnienia, na czym polegają i co się
składa na ich etapy. Pod linkiem „Przewodnik dla pacjenta”, którego
tytuł może sugerować obecność wzmiankowanych szerokich informacji,
znajdują się informacje teleadresowe,  informacja o godzinach
pracy Ośrodka i warunki przygotowania mężczyzny do oddania
nasienia.  Na stronie nie ma biogramów personelu, ale znajdują się
na niej wizytówki pracowników: lekarzy, embriologa (diagnosty
laboratoryjnego), psychologa, fizjoterapeutów i pracowników
administracji. Trzy wizytówki są uzupełnione zdjęciami. Fotografie
zostały umieszczone przy wizytówce prof. Grabca sprawującego nadzór
naukowy nad Ośrodkiem oraz  przy wizytówkach obojga właścicieli
Ośrodka. W wizytówkach pracownicy są przedstawiani ze stopnia
naukowego, ewentualnie specjalizacji i funkcji pełnionej w Ośrodku.


Na stronie WWW znajduje się także zakładka Kontakt, gdzie podana jest
pełna nazwa Ośrodka, jego adres, numer telefonu do rejestracji i adres
email, a także godziny pracy. Jest też formatka do wysłania wiadomości
przez Internet.


Jeśli idzie o linię dyżurną
dla pacjentów:


Ośrodek nie prowadzi linii dyżurnej/informacyjnej dla pacjentów, w tym
dla pacjentów po zabiegach, jednak pacjenci na pierwszej lub drugiej
wizycie otrzymują bezpośredni numer do lekarza i mogą z niego korzystać
w przypadku pytań i wątpliwości. Pacjenci potwierdzili funkcjonowanie
tej praktyki i zadeklarowali, że korzystali z takiej możliwości.



Jeśli idzie o materiały informacyjne dostępne w Ośrodku:


W dniu monitoringu stwierdzono w poczekalni jedynie obecność ulotki
reklamowej kliniki z listą usług oraz mapką okolicy i ulotkę z listą
placówek laboratoryjnych. Ośrodek ma podpisaną umowę z laboratorium
zewnętrznym, jest to dogodna forma dla pacjentów, ponieważ badania mogą
wykonać w jednej z wielu placówek w Bydgoszczy i na terenie
województwa. Szczegółowe informacje dotyczące leczenia i jego przebiegu
można znaleźć w treści umów i zgód, które są dostępne na stronie WWW
(bardzo dobra praktyka), jednak aby je znaleźć trzeba być
zainteresowanym treścią samych tych dokumentów, podczas gdy pacjenci
szukający informacji mogą ich szukać po prostu bezpośrednio na stronie
w zakładkach dotyczących poszczególnych zagadnień (inseminacja,
zapłodnienie pozaustrojowe etc.). Zgodnie z deklaracjami pacjentek, z
którymi rozmawiałyśmy, dokumenty są przekazywane do zapoznania się z
dużym wyprzedzeniem (przed rozpoczęciem stymulacji, podczas drugiej
wizyty). Na dokumencie zgody na IVF znajduje się polecenie, by pacjenci
zachowali kopię dokumentu dla siebie. Obie praktyki należy uznać za
pozytywne wobec pacjentów.


Placówka stawia na indywidualny kontakt między lekarzem a pacjentami –
lekarz zapewniał nas, że udziela wyczerpujących informacji i upewnia
się, czy pacjenci wszystko rozumieją, a pacjenci to potwierdzili.
Oprócz lekarza informacji pacjentom udziela embriolog, który kontaktuje
się z nimi po punkcji i informuje o rozwoju i kondycji zarodków. Jeśli
takie pytania trafią do pracownika rejestracji bądź pielęgniarki,
pacjenci są odsyłani do lekarza.


Jeśli idzie o politykę
informacji o kosztach leczenia w Ośrodku: 


Na stronie WWW znajduje się cennik – w osobnej, łatwej do znalezienia
zakładce. Płatności pobierane za wizyty są zgodne z cennikiem i
wydawane są paragony, co pacjenci potwierdzili w wywiadach. W Ośrodku
można również płacić kartą. Właściciel Ośrodka w rozmowie z nami
zrelacjonował przyjęty przez Ośrodek ratalny system płatności za
procedurę in vitro:

  • I rata: od początku stymulacji do pobrania komórek
  • II rata: faza laboratoryjna do transferu
  • III rata: jeśli zostaną komórki do mrożenia. Jeśli nie uda się
    pobrać komórek, lub nie pozostaną zarodki do transferu – kolejne raty
    są umarzane.

 Informacji tej nie ma w cenniku na stronie internetowej, zaś
nasze rozmówczynie-pacjentki były objęte programem rządowym, więc nie
mogłyśmy jej zweryfikować.


Jeśli idzie o procedurę
składania skarg:


W rejestracji znajduje się księga skarg i wniosków („zeszyt skarg i
wniosków”), wedle deklaracji personelu jest ona pusta i pacjenci nie
złożyli dotąd skargi.


Jeśli idzie o politykę
informacyjną Ośrodka o skuteczności zabiegów:


 Ośrodek nie udostępnia informacji o swojej skuteczności. W
rozmowie z osobą zarządzającą usłyszałyśmy dane dotyczące skuteczności
procedur in vitro za jeden miesiąc (bardzo pomyślne: 9 ciąż klinicznych
na 12 transferów zarodka/ów), z czego wnioskujemy, że pacjenci również
mogą otrzymywać takie informacje w rozmowie z lekarzem. Osoba
zarządzająca uważa, że publikowanie informacji o skuteczności leczenia
stanowiłoby reklamę i byłoby sprzeczne z etyką lekarską: „Kodeks lekarski zabrania reklamowania się”.
Zwracamy uwagę, iż informacja o skuteczności Ośrodka nie jest
informacją reklamową.


Jeśli idzie o politykę SET
(transfer pojedynczego zarodka) w Ośrodku:


Informacje o polityce liczby transferowanych zarodków znajdują się w
zgodzie na IVF, nie są to jednak informacje o SET:

[Cytat:] Zostaliśmy poinformowani o
konieczności dokonania wyboru ilości transferowanych zarodków, ale nie
więcej niż dwóch (większa ilość zarodków nie jest podawana w tutejszym
Ośrodku), gdyż zwiększa to ryzyko ciąży wielopłodowej, jak również, nie
jest rekomendowane przez europejskie ani amerykańskie towarzystwa
medycyny rozrodu (np. ESHRE, ASRM).


Należy zwrócić pozytywną uwagę na odwołanie do ESHRE w tekście zgody.
Osoba zarządzająca w rozmowie z nami przekazała jednak, iż zdecydowanie
preferuje transfery dwóch zarodków, odnosząc się do zmienności zaleceń
ESHRE: „wcześniej zalecano 2-3
zarodki”
. Tę politykę uzasadniała także jedna z pacjentek będąca
w ciąży bliźniaczej: „Jest większe
prawdopodobieństwo ciąży przy dwóch zarodkach”
. Zwracamy uwagę,
iż zgodnie z zaleceniami ESHRE celem postępowania przy technikach
wspomaganego rozrodu nie jest doprowadzenie do ciąży, a doprowadzenie
do urodzenia zdrowego i donoszonego noworodka, czemu służy polityka SET
i eSET. Wobec tego pacjenci z dobrze rokującej grupy, którym podaje się
dwa zarodki, powinni być poinformowani o ryzyku ciąży mnogiej, która
wiąże się również z większym ryzykiem poronienia, porodu przedwczesnego
i porodu wcześniaczego związanego z niższą masą urodzeniową, ryzykiem
dziecięcego porażenia mózgowego etc.


4. Program refundacyjny


Ośrodek jest realizatorem programu refundacyjnego od 01 lipca 2014
roku. Na stronie internetowej Ośrodka znajduje się przygotowany
specjalnie odsyłacz „In vitro refundacja”, który prowadzi do zakładki
na temat programu rządowego. Zakładka zawiera wyczerpujące informacje
na temat kryteriów kwalifikacji, w tym linkuje strony zawierające
aktualności ministerialne z zakresu funkcjonowania programu. Regulamin
programu rządowego jest dostępny na stronie WWW Ośrodka w zakładce
„Druki do pobrania”. Warto byłoby na stronie umieścić również odesłanie
do serwisu invitro.gov.pl
prowadzonego przez Ministerstwo Zdrowia i przygotowanego dla pacjentów.
Dodatkowo osoba zarządzająca poinformowała nas, że osoby zainteresowane
leczeniem niepłodności – czy to w programie rządowym, czy komercyjnie –
mogą umówić się na bezpłatną wizytę informacyjną, podczas której lekarz
udzieli wszystkich informacji. Należy tę praktykę uznać za propacjencką.


5. Rejestracja wizyty


Ośrodek posiada wspólną rejestrację dla części niepłodnościowej i
rehabilitacyjnej. W efekcie pary niepłodne spotykają się z rodzicami
malutkich dzieci wymagających rehabilitacji. Dwie pacjentki z którymi
rozmawiałyśmy nie zgłaszały jednak zastrzeżeń co do tej sytuacji. Nie
miałyśmy okazji obserwować zachowania rejestratorek wobec pacjentów
niepłodnych, ponieważ w dniu monitoringu Ośrodek był zamknięty dla
pacjentów.  Wywiadowane pacjentki o pracy rejestracji wypowiadały
się pozytywnie: „Panie są przemiłe”.


Personel oraz pacjentki twierdzą zgodnie, że na pierwszą wizytę
oczekuje się około tygodnia. Wizyty obywają się raczej punktualnie ( „kosmetyczne przesunięcia o 10-15min”
– informacja od pacjentki). Personel deklaruje, że w razie potrzeby
informuje telefonicznie pacjentki o większych opóźnieniach. Osoby z
którymi rozmawiałyśmy nie spotkały się jednak z taką sytuacją, gdyż ich
wizyty odbywały się terminowo. Niemniej jedna z pacjentek opowiedziała
nam, że kiedyś zgłosiła się do Ośrodka bez wcześniejszego umówienia i: „pan doktor poświęcił mi 40 minut, mimo
oczekujących pacjentów”
.  Zostało to przywołane jako
pozytywny przykład opieki w Ośrodku, jednak nie znamy relacji
pacjentów, którzy tego dnia oczekiwali na opóźnioną przecież i umówioną
wizytę.


Personel i osoba zarządzająca zadeklarowali w wywiadach, iż pracownicy
rejestracji są szkoleni. Według deklaracji ostatnie szkolenie odbyło
się w grudniu zeszłego roku i dotyczyło postępowania z trudnym
pacjentem. Szkolenie przeprowadziła pani psycholog zatrudniona w
Ośrodku. Nie przekazano nam informacji o specjalistycznych szkoleniach
dedykowanych personelowi zajmującemu się pacjentami niepłodnymi
(postępowanie z pacjentem doświadczającym wielokrotnych niepowodzeń,
utraty ciąż, korzystającym z dawstwa gamet i zarodków etc).


Pacjenci dzwoniący do rejestracji mogą otrzymać informacje medyczne
dotyczące swojego leczenia. Z rozmów z pracownikami, osobą zarządzającą
oraz pacjentkami wynika, iż w przypadku telefonicznych pytań medycznych
odpowiedź jest albo konsultowana z lekarzem, albo lekarz sam oddzwania
do pacjenta. Badania laboratoryjne krwi wykonywane są przez firmę
zewnętrzną na miejscu bądź w jednym z wielu punktów w Bydgoszczy i
okolicach ( nie ma potrzeby przyjazdu do Ośrodka). Wyniki, na podstawie
umowy z podwykonawcą,  zarówno lekarz jak i pacjent odbierają
internetowo, w zahasłowanym pliku, co należy uznać za propacjencką
praktykę.


6. Wizyta lekarska: przebieg wizyty


Według opinii pacjentek wizyty przebiegają wzorcowo. Zaczynając od
zaproszenia na wizytę („Zostaliśmy
zaproszeni oboje”
, „Doktor
pytał , czy chcemy wejść oboje”
), poprzez długość wizyty
(pierwsza wizyta trwa 45 minut, standardowa wizyta trwa 20-30 minut; w
grafiku wizyty są standardowo umawiane co 20 minut), po pisemne i ustne
podsumowanie wizyty.


Pacjentki zgodnie deklarowały, że doktor odpowiada na każde pytanie: „Doktor mówi, że nie ma głupich pytań”,
„Sam zachęca do pytania”, „Wszystko tłumaczy i upewnia się czy
zrozumieliśmy”
, „Czujemy się
swobodnie”
, „Doktor kieruje
się przekonaniem, że każdy jest ważny”
.


Podczas monitoringu odniosłyśmy wrażenie, że w Ośrodku panują ciepłe
relacje pomiędzy lekarzem i pacjentami, choć mogłyśmy obserwować
jedynie relacje z osobami, które pojawiły się specjalnie po to, aby z
nami porozmawiać i nie byli to tzw. pacjenci spontaniczni (osoby
zgłaszające się do rozmów bez wcześniejszego umówienia przez
Ośrodek). 


7. Opieka nad mężczyzną


Ośrodek posiada osobne i wydzielone pomieszczenie do oddawania
nasienia. Wchodzi się do niego  osobnym wejściem od drugiej strony
budynku. Pacjenci są umawiani z dużym zapasem czasowym, zgodnie z
deklaracjami personelu nie ma sytuacji, w której pacjenci mieliby się
spotkać przed pokojem. Podczas obserwacji bezpośredniej
potwierdziłyśmy, iż pokój do oddania nasienia jest odpowiednio
wyposażony. Znajdują się w nim umywalka, środki do higieny osobistej,
kanapa, fotel, materiały erotyczne, sprzęt audio. Stan czystości
pomieszczenia był bez zarzutu. W pokoju przewidziano również miejsce
dla partnerki, jeśli takie byłoby życzenie pary.  Atmosfera z
pewnością umożliwia komfortowe oddanie próbki nasienia. Ośrodek stosuje
czterostopniową procedurę identyfikacji pacjentów oddających nasienie:
na dole w rejestracji, sam pacjent podpisujący próbkę, dwie osoby
odbierające próbkę. Według osoby zarządzającej jest to wypracowana
przez klinikę najlepsza praktyka mająca na celu uniknięcie pomyłki.
Należy tu nadmienić, że w klinice spotkałyśmy się z wyjątkowo dużym
naciskiem na bezpieczeństwo. W celu uniknięcia pomyłki przy punkcji
jajników oraz przy procedurze pozaustrojowego zapłodnienia, procedury
odbywają się z dużym marginesem czasowym pomiędzy parami. Kameralne
rozmiary Ośrodka sprzyjają bezproblemowemu funkcjonowaniu takiej
praktyki, która zapewne nie byłaby możliwa do wdrożenia w dużym Ośrodku.


8. Opieka nad kobietą


Pacjentki, z którymi rozmawiałyśmy, deklarowały, że były bardzo
zadowolone z opieki.

Podczas monitoringu obejrzałyśmy oba gabinety ginekologiczne. Do
każdego z gabinetów przylegała bezpośrednio łazienka, co jest zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Zdrowia. Stan obu łazienek był bez zarzutu:
znajdowały się w nich bidety, środki do higieny intymnej, obie łazienki
były zamykane od wewnątrz. Fotele ginekologiczne były zabezpieczone
parawanami i ustawione w taki sposób, aby zapewnić maksymalny komfort
pacjentki i osłonić ją przed wzrokiem osoby, która mogłaby ewentualnie
wejść do gabinetu podczas badania.


W Ośrodku znajduje się ponadto pomieszczenie pielęgnacyjne dla
pacjentek po zabiegach. Do pomieszczenia przylega oszklony kantor
przeznaczony dla pielęgniarki lub/i lekarza, co umożliwia obserwację
pacjentki po zabiegu i co uznajemy za bardzo dobre rozwiązanie. Tym
samym po zabiegu i po wybudzeniu pacjentka nie pozostaje jedynie pod
opieką partnera, ale również pod stałą opieką personelu medycznego
przez cały okres pobytu w pomieszczeniu.


Inną zaobserwowaną przez nas praktyką jest praktyka przekazana nam w
rozmowie z osobą zarządzającą dotycząca zasady, iż nasienie potrzebne
do zabiegu in vitro zawsze pobiera się przed punkcją jajników. Osoba
zarządzająca wychodzi z założenia, że trzeba mieć pewność, że nasienie
dobrze rokuje, zanim rozpocznie się punkcję. Taka kolejność umożliwia
również wspólne oddanie nasienia, co jest z kolei dobrą praktyką w
opiece nad mężczyzną.


9. Umowy z NFZ


Ośrodek nie wykonuje świadczeń w ramach umowy z NFZ.


10. Prawo:
umowy cywilnoprawne i prawa pacjenta


W Ośrodku udostępniona jest Karta Praw Pacjenta (zawieszona na ścianie
i ogólnodostępna). Wszystkie dokumenty podpisywane z pacjentami Ośrodek
udostępnił na stronie WWW, co stanowi bardzo dobrą praktykę. Na
analizowaną i udostępnioną dokumentację składały się następujące
dokumenty:

  1. Oświadczenie pacjenta
  2. Umowa – mrożenie oocytów
  3. Umowa – mrożenie nasienia
  4. Umowa – mrożenie zarodków
  5. Zgoda – IVF
  6. Zgoda – IVF oocytami dawcy
  7. Zgoda: IVF, ICSI, AH, mrożenie embrionów
  8. Zgoda – witryfikacja oocytów
  9. Zgoda – witryfikacja zarodków
  10. Zgoda – znieczulenie
  11. Zgoda – IUI

 Z uwagi na fakt, że analiza umów pod kątem formalno-prawnym
stanowi tylko jeden  z celów prowadzonego monitoringu, poniżej
przedstawione zostaną najważniejsze wątpliwości:


1. Oświadczenie pacjenta


Bez uwag


2. Umowa – mrożenie oocytów


„Jednocześnie KLINIKA ZDRÓWKO
zapewnia Dawczynię, że powierzone do przechowywania oocyty nie zostaną
wykorzystane w sposób inny niż ten, który wskaże Dawczyni”


Zwracamy uwagę, iż zapewnienie nie jest zobowiązaniem strony.


§4

Niniejsza umowa traci swoją ważność,
jeśli zaistnieje jeden z poniżej przytoczonych okoliczności:

(a) Upłynie okres ważności umowy;

(b) KLINIKA ZDRÓWKO otrzyma pisemną
instrukcję od Dawczyni, aby przenieść przechowywane oocyty do innego,
wskazanego przez Dawczynię, licencjonowanego miejsca przechowywania;

(c) KLINIKA ZDRÓWKO otrzyma pisemną
instrukcję od Dawczyni, aby zakończyć przechowywanie i przekazać
Dawczyni oocyty w celu ich zniszczenia;

(d) Nieuiszczenie opłaty za
przechowywanie po upływie 10 dni od dnia otrzymania pocztą poleconą
pisemnego zawiadomienia o zaleganiu w płatnościach;

(e) Całkowitym użyciu oocytów do
celów terapeutycznych zgodnie z dyspozycjami przekazanymi przez
Dawczynię;

(f) Utrata przez KLINIKA ZDRÓWKO
jakiegokolwiek kontaktu z Dawczynią;

(g) Pisemne, trzydziestodniowe (30)
wypowiedzenie przez Dawczynię niniejszej umowy;

(h) Pisemne, trzydziestodniowe (30)
wypowiedzenie przez KLINIKA ZDRÓWKO niniejszej umowy.

Po zaistnieniu jakiejkolwiek z
powyższych okoliczności wygasają wszystkie zobowiązania


KLINIKI ZDRÓWKO dotyczące przechowywania oocytów Dawczyni.

Dawczyni w przeciągu 10 dni od chwili wygaśnięcia ważności niniejszej
umowy może dysponować przechowywanymi przez KLINIKA ZDRÓWKO oocytami.
Po tym okresie czasu KLINIKA ZDRÓWKO może w sposób dyskretny zniszczyć
przechowywane oocyty.

 

Określenie„umowa traci ważność” proponujemy zastąpić określeniem „umowa
wygasa”.


Ad. a) Określenie „upłynie okres ważności umowy” proponujemy zastąpić
określeniem „upłynie czas, na jaki umowa została zawarta” (w
odniesieniu do umów zawartych na czas określony).


Ad. f) Brak kontaktu może być niezawiniony przez dawczynię i od niej
niezależny (np. siła wyższa), w związku z tym dawczyni nie powinna
ponosić negatywnych skutków takiej sytuacji.


Ad. g) i h) Dyskusyjna w orzecznictwie Sądu Najwyższego jest możliwość
wypowiedzenia przez strony umowy zawartej na czas określony.

 

3. Umowa – mrożenie nasienia


Uwagi podniesione przy omawianiu dokumentu Umowa – mrożenie oocytów
odnoszą się również do dokumentu „Umowa – mrożenie nasienia”.


4. Umowa – mrożenie zarodków


Umowa zawiera jedynie dane pacjentki, podczas gdy zarodek powstaje z
materiałów genetycznych dwóch osób: partnera i partnerki bądź kobiety i
dawcy, bądź mężczyzny i dawczyni. Bieżąca forma umowy odnosi się
jedynie do drugiej sytuacji, to jest kobiety i dawcy. Tylko w tej
sytuacji pacjentka może być uznana za wyłączną dysponentkę mrożonych
zarodków, gdzie nie jest wymagana zgoda i podpis partnera na poddanie
zarodków dalszym procedurom. Jeżeli umowa dotyczy właśnie tej sytuacji,
Ośrodek nie przedstawił  do celów analizy monitoringowej
oddzielnego dokumentu dla pary korzystającej z dawstwa homologicznego
oraz dla pary korzystającej z gamet dawczyni i materiału genetycznego
partnera/męża pacjentki.


Ponadto uwagi podniesione przy omawianiu dokumentu „Umowa – mrożenie
oocytów” odnoszą się również do dokumentu „Umowa – mrożenie zarodków”.


5. Zgoda – IVF


Zwróciłyśmy również uwagę na ostatnie zdanie w punkcie 6:


„Oświadczamy, że zatajenie
którejkolwiek z wymienionych wyżej informacji traktowane jest jako
przyczynienie się pacjenta do powstania szkody – art. 362 k.c. (między
innymi w postaci rozstroju zdrowia, uszkodzenia ciała, negatywnego lub
niepełnego efektu zabiegu), za którą lekarz nie ponosi
odpowiedzialności.”


Art. 362 k.c. mówi o odpowiednim zmniejszeniu obowiązku naprawienia
szkody w przypadku jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub
zwiększenia szkody. Cytowany zapis całkowicie wyłącza odpowiedzialność
lekarza w sytuacji przyczynienia się pacjenta do powstania lub
zwiększenia szkody, co jest niezgodne z treścią przytoczonego artykułu.
Sugerujemy usunięcie słów „(...) za
którą lekarz nie ponosi odpowiedzialności”
.

 

pkt.12

Zostaliśmy poinformowani, że
zapłodnienie pozaustrojowe wiąże się z istotnie wyższym
prawdopodobieństwem pojawienia się ciąży mnogiej.


Ciąża mnoga po IVF jest powikłaniem jatrogennym wynikającym
bezpośrednio z >1 liczby transferowanych zarodków, a nie cechą
immanentną procedury. Tak więc również ryzyko nie wynika z metody IVF
jako takiej, a z decyzji lekarza, jeśli takową podejmie. Należy
zauważyć, iż powyższy zapis może wprowadzać pacjentów w błąd co do
ryzyka związanego z procedurą IVF.


Pkt. 16

Jestem (jesteśmy) świadoma (mi),że
wystąpienie negatywnych następstw i powikłań, o których zostałam
(liśmy) poinformowani przez lekarza przed wykonaniem zabiegu nie
uprawnia mnie (nas) do wnoszenia roszczeń odszkodowawczych***.


*** Zgodnie z Ustawą o zawodach
lekarza i lekarza dentysty z 5.12.1996 r., (tj. DzU 2008 r., nr 136,
poz. 857, ze zm.), lekarz ma obowiązek poinformować pacjenta o dających
się przewidzieć następstwach i powikłaniach planowanych czynności
medycznych. Wystąpienie negatywnych następstw i powikłań, których
występowanie jest incydentalne lub następstw/powikłań, których nie da
się przewidzieć w świetle aktualnej wiedzy medycznej nie może być
przedmiotem roszczeń z tytułu niewłaściwego wykonania zabiegu.

 

Podnosimy uwagę, iż zapis Ustawy odnosi się jednocześnie do sytuacji, w
której zostało wypełnione zobowiązanie świadczeniodawcy do „dołożenia
należytej staranności”, o czym umowa nie wspomina w żadnym ze swoich
punktów. W związku z tym pacjenci sygnujący umowę mogą nabrać błędnego
przekonania, iż ich roszczenia wynikające z wystąpienia negatywnych
następstw i powikłań, które wystąpiły wskutek niedołożenia należytej
staranności, są bezpodstawne, co nie jest zgodne z aktami prawnymi.
Cytując: "Lekarz ma obowiązek
wykonywać zawód (...) z należytą starannością”
(art. 4 u.z.l.).
Warunek ten znajduje się także w art. 8 KEL: "Lekarz powinien
przeprowadzić wszelkie postępowanie diagnostyczne, lecznicze i
zapobiegawcze z należytą starannością, poświęcając im niezbędny czas".
Każdy podmiot udzielający świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych – a takimi są świadczenia w ramach programu
refundacji in vitro – jest zobowiązany do udzielania świadczeń
świadczeniobiorcom z zachowaniem należytej staranności. Tym samym
podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych poniesie odpowiedzialność za
niedołożenie należytej staranności, za wszelką winę nieumyślną i
umyślną, niezależnie od zastrzeżeń zawartych w umowie cywilnoprawnej,
będącej dokumentem niższego rzędu. Zapis może sugerować pacjentowi,
który nie jest prawnikiem i nie potrafi prawidłowo ocenić całości
sytuacji pod względem medycznym i prawnym, iż nie przysługuje mu prawo
podnoszenia  roszczeń odszkodowawczych, podczas gdy każdorazowo
ocena zasadności podnoszenia roszczeń należy do właściwego sądu.

 

6. Zgoda – IVF oocytami dawcy


Rozumiemy, że jeśli nie zdecydujemy się na utrzymywanie (w tym
ponoszenie kosztów przechowywania) zamrożonych zarodków, wszystkie
zarodki, które nie zostały transferowane do macicy zostaną przekazane
anonimowo na rzecz KLINIKI ZDRÓWKO.


Zwracamy uwagę, iż zapisy w Zgodzie nie precyzują, z jakimi skutkami
wiąże się przekazanie anonimowo zarodków na rzecz Ośrodka, w związku z
czym pacjenci nie mogą w tym zakresie podjąć świadomej decyzji na
podstawie pełnych informacji.


Długofalowe emocjonalne i
psychologiczne ryzyko dla pary/pacjenta związane z użyciem oocytów
anonimowego dawcy, krewnego bądź bliskich przyjaciół nie są znane.


Zwracamy uwagę na ten zapis, ponieważ piśmiennictwo naukowe obfituje w
zweryfikowane i zrecenzowane publikacje dotyczące psychologicznych i
społecznych efektów korzystania z dawstwa gamet i zarodków, a prace są
prowadzone od wczesnych lat 80tych i są gromadzone w bazie PubMed (vide
Golombok 1995, 2013, Freeman 2012, 2015, Yee 2007, Weil 1997, Burr
2010, Marshall 2002 i wiele innych prac). Rekomendujemy korektę zapisu
i informowanie pacjentów-biorców o aktualnych rekomendacjach w tym
zakresie (ESHRE 2001, 2015) oraz o ustaleniach nauk społecznych
odnośnie długofalowych konsekwencji psychologicznych i społecznych
związanych z dawstwem i biorstwem gamet oraz zarodków.


Zwracamy pozytywną uwagę na zapis o obowiązku poddania dawczyni komórek
jajowych badaniom psychologicznym


W odniesieniu do poniższych zapisów:


6.Pomimo, iż nie ma w obecnym
momencie ścisłych praw regulujących status dzieci poczętych metodą
otrzymania komórek jajowych dawcy, wyrażamy zgodę na przestrzeganie
przyszłego ustawodawstwa dotyczącego dzieci poczętych w wyniku
wykorzystania komórki jajowej dawcy.

7.Rozumiemy, że dzieci w ten sposób
urodzone, pod każdym względem, uwzględniając w to dziedziczenie, są
uważane za własne.


Ad. 6. Status dziecka (afiliacja z matką) został uregulowany mocą art.
61(9) k.r.i.o. Ponadto system prawa obowiązujący na danym terytorium
obowiązuje wszystkich przebywających na terenie danego państwa bez
względu na ich akceptację bądź nie systemu prawnego.

Ad. 7. Zapis zawiera język dyskryminujący dziecko urodzone w wyniku
leczenia in vitro, które to rodzice zgadzają się tratować jako własne.
W wypadku dziecka poczętego i urodzonego w sposób naturalny nie
podejmuje się takich czynności. Zapis sugeruje, iż dzieci urodzone w
wyniku procedury IVF wymagają dodatkowej staranności poprzez ich
uznanie za własne, podczas gdy sytuacja prawna tych dzieci w niczym nie
różni się od sytuacji prawnej dziecka poczętego naturalnie.


7. Zgoda: IVF, ICSI, AH, mrożenie
embrionów


Rozumiemy, że jeśli nie zdecydujemy
się na utrzymywanie (w tym ponoszenie kosztów przechowywania)
zamrożonych zarodków, wszystkie zarodki, które nie zostały
transferowane do macicy zostaną przekazane anonimowo na rzecz KLINIKI
ZDRÓWKO.


Zwracamy uwagę, iż zapisy w Zgodzie nie precyzują, z jakimi skutkami
wiąże się przekazanie anonimowo zarodków na rzecz Ośrodka, w związku z
czym pacjenci nie mogą w tym zakresie podjąć świadomej decyzji na
podstawie pełnych informacji.


8. Zgoda – witryfikacja oocytów


Bez uwag


9. Zgoda – witryfikacja zarodków


Zapoznaliśmy się z powyższym tekstem
i wyrażamy świadomą zgodę na przeprowadzenie procedury nitryfikacji na
oocytach.
[pisownia oryginalna]


Zwracamy uwagę, iż treść zgody dotyczy witryfikacji embrionów, a nie
witryfikacji oocytów.

 

10. Zgoda – znieczulenie


Bez uwag


11. Zgoda – IUI


Bez uwag


*

Dokumenty zgody na IVF i na znieczulenie zawierają dużo cennych
informacji o celu, przebiegu, skutkach ubocznych, choć zastosowane w
nich terminy medyczne (szczególnie dotyczy zgody na znieczulenie)
wymagałyby objaśnienia w postaci słowniczka lub objaśnienia podanego w
nawiasach. Ponadto chcemy podnieść, iż warunki wykonania umowy w
analizowanych umowach podpisywanych przez strony określone są w
zasadzie tylko co do jednej ze stron, tj. pacjentów, i precyzują tylko
obowiązki i zobowiązania pacjentów; nie są wskazane zobowiązania
ośrodka, co tworzy sytuację nierównowagi stron, niekorzystną dla
pacjenta. Umowa jest aktem, w którym obie strony  potwierdzają
zakres swoich zobowiązań, podczas gdy w przedstawionych umowach stroną
zobowiązywaną jest jedynie pacjent/pacjenci.


Kwestie związane z
przechowywaniem materiału genetycznego:


Ośrodek uznaje, że umowa zostaje rozwiązana po 10 dniach od otrzymania
pocztą poleconą zawiadomienia o upływie terminu płatności lub jeśli
Klinika utraci kontakt z właścicielem tego materiału. W rozmowie z
osobą zarządzającą uzyskałyśmy informację, że są to właściwie puste
zapisy i Ośrodek ich nie egzekwuje. Zwracamy zatem uwagę, iż umowa
powinna w sposób realistyczny opisywać prawa i obowiązki obu stron, w
tym szczegółowo opisywać kroki, jakie ma podjąć Ośrodek, zanim będzie
mógł swobodnie dysponować czyimś materiałem genetycznym. Sugerujemy
dostosowanie umów do rzeczywistych potrzeb Ośrodka w tym względzie.


Odnośnie zapisu o dyspozycji gamet/zarodków na wypadek śmierci
właściciela materiału genetycznego zwracamy uwagę, iż mowa jest o
szeregu udokumentowanych prób przekazania materiału zgodnie z
dyspozycją właściciela, natomiast nie jest sprecyzowane, jakie mają być
to próby, ile Ośrodek powinien ich podjąć i jakimi formami kontaktu się
posłużyć.


Ponadto w zgodach na IVF i IUI pacjenci muszą na wstępie zadeklarować,
czy pozostają w związku małżeńskim czy partnerskim. Następnie wybierają
nasienie pochodzące od: (a) męża, (b) dawcy, (c) partnera. Ta kolejność
wydaje się być niezrozumiała; sugeruje, iż partner jest mniej związany
z pacjentką niż dawca.


W dokumentach dostępnych na stronie WWW pojawiają się również
rozbieżności odnośnie adresu placówki – czasem jest to Bydgoszcz,
czasem Niemcz.


11. Prawo do
intymności i obecności osoby bliskiej


Ośrodek mieści się w budynku wybudowanym specjalnie dla własnych
potrzeb i został zaplanowany z myślą o uszanowaniu potrzeb pacjentów w
zakresie intymności. Dysponuje odpowiednią przestrzenią, dzięki której
pacjenci mają zapewnioną swobodę w rozmowach i jednocześnie dyskrecję.
Dbałość o dyskrecję jest dodatkowo wspierana organizacją pracy Ośrodka,
np. na zabiegi pacjenci umawiani są w taki sposób, by zawsze w części
zabiegowej przebywała jedna para (pomieszczenie pielęgnacyjne dysponuje
tylko jednym łóżkiem). Dla każdej pary rezerwowane są dwie godziny.
Gabinety ginekologiczne są wyposażone w parawany a także bezpośrednio
przylegające łazienki z bidetem. Przed i po zabiegu pacjentka korzysta
z zamykanego kompleksu pomieszczeń: łazienki, przebieralni i
pomieszczenia pielęgnacyjnego: może się w spokoju i bez ingerencji
przygotować do zabiegu. Personel wchodzi do gabinetu zabiegowego innym
wejściem.


Na szczególną uwagę zasługuje organizacja oddawania nasienia. Do
pomieszczenia wchodzi się osobnym wejściem z boku budynku, może wejść
sam pacjent lub para. Nasienie przekazywane jest przez śluzę, która
znajduje się na korytarzu, nie jest bezpośrednio połączona z pokojem do
oddawania nasienia, więc pacjenci nie mogą odnieść wrażenia, że byli
obserwowani czy też personel mógł słyszeć ich przygotowania do oddania
nasienia. Wszystkie te elementy są zgodne ze „Standardami pacjenckimi”
i zapewniają wysokie poczucie intymności.


W Ośrodku przyjęte jest, że w czasie wizyt pary są razem. Jedna z
pacjentek powiedziała wręcz, że wszędzie z mężem byli razem – za
wyjątkiem transferu. Osoba zarządzająca uważa, że obecność osoby
bliskiej przy inwazyjnych zabiegach medycznych jest niewskazana ze
względu na „wymogi sterylności,
filtry na sali zabiegowej, które się zapychają przez perfumy, lakiery”
.
Po zabiegu, kiedy pacjentka przebywa w pokoju pielęgnacyjnym, partner
może być z nią, jeśli pacjentka wcześniej wyraziła na to zgodę. 
Odnotowujemy jednak, iż w pokoju pielęgnacyjnym dla osoby towarzyszącej
przewidziany jest jedynie metalowy taboret, więc komfort ewentualnej
osoby towarzyszącej nie będzie zbyt wysoki. W pomieszczeniu
pielęgnacyjnym panują raczej warunki szpitalne, aniżeli  „domowe”.


12. Prawo do
dokumentacji medycznej


Dostęp do dokumentacji w Ośrodku ma lekarz i upoważniona rejestratorka,
która wydaje kserokopie poświadczone za zgodność z oryginałem za opłatą
– zgodną z rozporządzeniem. Pacjentki, którymi rozmawiałyśmy, nie
korzystały z prawa do dokumentacji.


13. Osoby
niepełnosprawne i ich prawo do leczenia


Ośrodek jest przystosowany do leczenia osób niepełnosprawnych, również
z tego względu, iż – poza niepłodnością – specjalizuje się w
rehabilitacji. Wejście do budynku jest pozbawione barier
architektonicznych. Budynek jest dwukondygnacyjny, nie ma windy, ale
Ośrodek deklaruje, że posiada podnośnik (schodołaz) – nie pokazano nam
go jednak, więc nie możemy zweryfikować tej informacji. Obie
ogólnodostępne łazienki są dostosowane do potrzeb osób
niepełnosprawnych.


Jeśli chodzi o funkcjonalności foteli ginekologicznych (możliwość
obniżania dla potrzeb pacjentek z ograniczeniami ruchu), osoba
zarządzająca przekazała w rozmowie, że: „specjalne udogodnienia nie są potrzebne
ponieważ badanie USG można wykonać na kozetce”
. Jak opisano w
poprzedniej części raportu, pokój do oddawania nasienia mieści się na
piętrze i wiedzie do niego osobne wejście, do którego prowadzą schody.
Nie wiadomo, czy deklarowane przez Ośrodek posiadanie podnośnika
umożliwia jego mobilność, i czy w związku z tym pacjenci
niepełnosprawni mogą korzystać bez przeszkód z pokoju.

 

14. Pary
nieheteroseksualne


Monitoring odbywał się w marcu 2015
roku, kiedy nie obowiązywała jeszcze Ustawa o leczeniu niepłodności
wykluczająca osoby homoseksualne i kobiety samotne z prawa do leczenia
niepłodności. W związku z powyższym obserwacji monitoringowej poddano
również sytuację obu tych grup oraz ich dostęp do leczenia i sposób
traktowania tej kwestii przez każdy z Ośrodków. Włączamy tę część do
raportu pomimo zmiany prawa, jaka nastąpiła w trakcie projektu,
uważając mimo wszystko te obserwacje za cenne dla pacjentów i
uzupełniające obraz funkcjonowania Ośrodka.


Podczas monitoringu nie zauważyłyśmy przejawów dyskryminacji ze względu
na orientację, stan cywilny etc.  Podczas rozmowy z osobą
zarządzającą przywoływana została historia pacjentek
nieheteroseksualnych, które korzystały z oferty Ośrodka, stąd możemy
potwierdzić, że również osoby nieheteroseksualne były/są pacjentkami
Ośrodka.


15. Opieka psychologiczna


 
Z Ośrodkiem na zasadach kontraktu współpracuje psycholog. Jest
wymieniony na stronie WWW oraz na tablicy informacyjnej w rejestracji.
Psycholog ma specjalność psychologii klinicznej i 
pracuje/pracował na oddziale Hematologii i Chorób Rozrostowych Układu
Krwiotwórczego (informacje uzyskane z analizy internetowej). Nie
otrzymałyśmy informacji od Ośrodka, jakie (i czy) ma doświadczenie w
dziedzinie psychologii leczenia niepłodności. Konsultacje z
psychologiem są wyłącznie płatne (100 zł).


Psycholog przyjmuje w gabinecie konsultacyjnym. W dniu monitoringu
gabinet był pełen dziecięcych zabawek. Po naszej uwadze o
niestosowności tej sytuacji wobec osób mierzących się z niezamierzoną
bezdzietnością, osoba zarządzająca zapewniła nas, że zabawki są
sprzątane przed konsultacją psychologiczną. Jednocześnie dano nam do
zrozumienia, ze ludzie niepłodni: „nie są ludźmi specjalnej troski”. W
rozmowach z osobą zarządzającą i jednocześnie lekarzem często pojawiały
się sugestie lub opinie wyrażone wprost, iż w przypadku leczenia
niepłodności kluczowa jest pomocna rozmowa z lekarzem, która jest
ekwiwalentem konsultacji psychologicznej:  „Wystarczy mieć dla pacjentów czas i z
nimi rozmawiać”
, „Indywidualna
rozmowa z pacjentem daje lepsze efekty”
.


Kiedy poprosiłyśmy o uściślenie sytuacji, w której pacjentom zostanie
zarekomendowana konsultacja psychologiczna, lekarz udzielił odpowiedzi:
„Według mnie jedynym przypadkiem,
kiedy potrzebny jest psycholog, to pacjentka po stracie i wtedy taką
pacjentkę odsyłam do zaprzyjaźnionego Ośrodka Ego”
(wizytówka na
stronie). Nie jest dla nas jasnym, dlaczego w takiej sytuacji pacjentki
są odsyłane do zewnętrznego gabinetu, skoro Ośrodek współpracuje z
własnym psychologiem.  Zwracamy ponadto uwagę, iż kompetencje
lekarskie nie pokrywają się z kompetencjami psychologa (szczególnie w
przypadku psychologii leczenia niepłodności, będącej osobnym działem
psychologii) niezależnie od tego, jak dobrym specjalistą w zakresie
medycyny jest dana osoba.


Żadna z pacjentek, z którymi rozmawiałyśmy, nie korzystała z porad
psychologa. Według personelu w Ośrodku odbywają się 1-2 konsultacje
psychologiczne miesięcznie.


16. Standardy w
dawstwie i biorstwie gamet oraz zarodków


Dawstwo nasienia


Ośrodek korzysta z banku nasienia Cryos na zasadach przyjętych przez
Cryos. Możliwe jest sprowadzenie nasienia dawcy nieanonimowego. Pacjent
sam lub za pośrednictwem kliniki zamawia nasienie, korzystając z bazy
danych Cryosu w języku angielskim, bądź tej samej bazy w języku polskim
na stronach Parens.


Dawstwo komórek jajowych i
zarodków


Ośrodek nie prowadzi dawstwa komórek jajowych ani zarodków. Korzysta z
zewnętrznych banków komórek jajowych. W umowie dotyczącej przyjęcia
komórki jajowej dawczyni znajduje się zapis informujący, iż każda
dawczyni przechodzi taką konsultację. Nie jesteśmy zatem w stanie
zweryfikować, czy dawczynie istotnie są poddawane takim konsultacjom i
czy Ośrodek to weryfikuje już w swoim zakresie.


 Zdarzają się pacjentki, które chcą oddać do dawstwa komórki
jajowe pozostałe z programu ministerialnego, jednak uzyskałyśmy
informację od osoby zarządzającej, iż w takiej sytuacji lekarz pyta: „A czy chciałaby pani, aby mąż oddał swoje
nasienie?”
. Zgodnie z deklaracją naszego rozmówcy potencjalne
dawczynie wówczas rezygnują.


17. NASZE REKOMENDACJE


Zamieszczamy nasze rekomendacje w dwóch osobnych działach: dobrych
praktyk oraz rekomendacji


Dobre praktyki:

  1. Poświęcanie pacjentom należytej uwagi i czasu, upewnianie się, że
    wszystko rozumieją, co potwierdzali pacjenci i co było przez nich
    pozytywnie oceniane;
  2. Poszanowanie intymności pacjentów widoczne w organizacji
    przestrzeni i pracy w Ośrodku;
  3. Udostępnianie umów i zgód na stronie WWW powinno być szczególnie
    podkreślone jako rzadka i modelowa dobra praktyka;
  4. Ośrodek dużą staranność przykłada do organizacji opieki nad
    pacjentem oddającym nasienie, włączając w to również doskonałe
    przygotowanie infrastruktury (osobne wejście, umawianie pacjentów w
    odpowiednich i komfortowych odstępach czasowych, procedura
    przekazywania próbki przez śluzę na korytarzu gwarantujące dodatkową
    dyskrecję).

Rekomendacje:

  1. Rekomendujemy rozszerzenie kompetencji personelu średniego. Być
    może przy niewielkiej liczbie pacjentów nadal sprawdza się organizacja
    pracy opierająca się na samym lekarzu – który oprócz przeprowadzania
    badań i procedur medycznych udziela wszystkich informacji, a także
    służy wsparciem – jednak może być to bardzo trudne do utrzymania w
    dłuższej perspektywie czasowej i przy zwiększonym zainteresowaniu
    ofertą Ośrodka. Dzięki współdziałaniu wielu kompetentnych pracowników
    Ośrodek może uzyskać zwielokrotnione korzyści, a także umożliwić im
    rozwój zawodowy i zapobiegać wypaleniu zawodowemu, o które nietrudno w
    tej wymagającej dziedzinie;
  2. Sugerujemy ponowną refleksję dotyczącą roli psychologa w Ośrodku
    i włączenia go do zespołu oraz odgrywania aktywniejszej roli w życiu
    Ośrodka. Personel Ośrodka zdaje się nie dostrzegać zalet ścisłej
    współpracy z  psychologiem specjalizującym się we wspomaganiu
    leczenia niepłodności. Rekomendujemy nawiązanie kontaktu choćby z
    Polskim Stowarzyszeniem Psychologów Niepłodności w celu uzyskania
    szerszych informacji;
  3. Rekomendujemy uzupełnienie strony WWW o rozszerzone informacje o
    przebiegu oferowanych zabiegów wraz z informacją o przygotowaniu do
    nich, o możliwych skutkach ubocznych, opisaną celowością i statystyczną
    skutecznością – nie tylko w drukach do pobrania, gdzie w naszej opinii
    mogą być trudno dostępne dla pacjentów;
  4. Rekomendujemy uzupełnienie biogramów pracowników Ośrodka;
  5. Sugerujemy umieszczenie na stronie również certyfikatów ESHRE,
    zważywszy na fakt, iż Ośrodek zadeklarował ich posiadanie w „metryczce
    merytorycznej” nadesłanej do Stowarzyszenia NASZ BOCIAN we wrześniu
    2014;
  6. Rekomendujemy udostępnienie materiałów drukowanych w poczekalni.
    Materiały, o które warto wzbogacić poczekalnię i rejestrację, to
    ulotki, czasopisma i książki z zakresu leczenia niepłodności (np.
    Chcemy być rodzicami, z książek – poradniki adresowane do osób
    niepłodnych, np. „Zajść w ciążę” Piotra Pierzyńskiego, „Nadzieja na
    nowe życie. Poradnik dla marzących o dziecku” Agnieszki Doboszyńskiej i
    in., „Drogi ku płodności”, wyd. zbiorowe i inne), ale również
    publikacje dotyczące adopcji, dawstwa i biorstwa gamet i zarodków (np.
    bezpłatne poradniki „Powiedzieć i Rozmawiać” Stowarzyszenia NASZ
    BOCIAN). Lista publikacji, którą warto uwzględnić na stronie WWW dla
    pacjentów:

Poradniki:

Zajść w ciążę. Przewodnik dla par, Piotr Pierzyński, Wydawnictwo
CMR
Jak szybko zajść w ciążę, Christopher Wiliams, Wydawnictwo Purana
Niepłodność. Pomoc medyczna i psychologiczna, Bogna Pawelec,
Wojciech Pabian, Wydawnictwo Słowa Smak
Opowieści terapeutyczne o niepłodności, Bogda Pawelec,
Wydawnictwo Feeria
Drogi ku płodności, wszystko o leczeniu, diagnostyce i metodach
wsparcia w niepłodności, pod red. Zacharek, Wydawnictwo Zacharek Dom
Wydawniczy
Kiedy dziecko każe na siebie czekać, Marie Mornet, Michel Mornet,
Wydawnictwo Esprit

Publikacje popularnonaukowe i
beletrystyka:

Doświadczenie In Vitro. Niepłodność i nowe technologie
reprodukcyjne w perspektywie antropologicznej, autorzy: Magdalena
Radkowska-Walkowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Płodność. Powrót do źródeł, Małgorzata Zimoń, Marcin Zimoń,
Wydawnictwo Inspiracje
O śmierci, seksie i metodzie in vitro, Zdzisława Piątek,
Wydawnictwo Universitas
Dzieci z chmur. Opowieść o adopcji i macierzyństwie, Justyna
Bigos, Beata Mozer, Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Dawanie życia. Problemy wspomagania rozrodu człowieka, pod red.
Janusza Gadzinowskiego, Janusza Wiśniewskiego i Leszka Pawelczyka,
Wydawnictwo Filozofia i Logika
Dziecko ze szkła. In vitro – moja droga do szczęścia, Dagmara
Weinkiper-Halsing, Wydawnictwo E-media
Niepłodność, Seli Emre, Wydawnictwo Urban & Partner
Niepłodność. Szkoła przetrwania, Judith C. Daniluk, Wydawnictwo
Sensus
Płodność, niepłodność, bezpłodność, Kaye Philippa, Wydawnictwo
PZWL

Publikacje naukowe:

Niepłodność i rozród wspomagany, pod red. Jerzego Radwana i
Sławomira Wołczyńskiego, Wydawnictwo Termedia
Algorytmy diagnostyczno-lecznicze w niepłodności, pod red.
Sławomira Wołczyńskiego i Michała Radwana, Instytut Medycyny Pracy
Niepłodność. Zagadnienie interdyscyplinarne, pod red. Emilii
Lichtenberg-Kokoszki, Oficyna Wydawnicza IMPULS


18. Komentarz osrodka do raportu

It appears your Web browser is not configured to display PDF files. No worries, just click here to download the PDF file.



No submissions available.
Zaloguj się aby wypełnić ankietę.