Media- jak to ugryźć? - kilka ważnych ważnych reguł dla Pacjentów

Temat: 
Pytania Podstawowe, Przemyślenia, Opinie

Ponieważ w ostatnich miesiącach obserwujemy wzmożone zainteresowanie medialne tematem niepłodności, a sami dziennikarze często zwracają się do Stowarzyszenia z prośbą o pomoc w kontakcie z pacjentami, chcielibyśmy przekazać Wam kilka sugestii, jak rozmawiać z mediami w sposób bezpieczny dla Was i Waszych rodzin.

A więc czy warto odpowiadać na prośby o wywiady i udział w programach?

TAK

Ale dobrze jest poznać przedtem kilka ważnych reguł:

1. Zawsze przedyskutuj decyzję o udziale w programie z partnerem lub dzieckiem/rodziną, jeśli również ich będzie dotyczyła tematyka programu;

2. Upewnij się, dla jakiego medium udzielasz wypowiedzi i czy profil tego pisma/programu odpowiada Twoim oczekiwaniom. Na ogół np. pisma kobiece stawiają rozmówcom innego rodzaju pytania niż media publicystyczne;

3. Poproś o autoryzację. Dziennikarz powinien przedstawić Ci gotowy materiał z Twoim udziałem (tekst, nagranie) jeszcze przed jego publikacją, abyś mógł zdecydować, czy chcesz się „podpisać” pod tym, co wcześniej powiedziałeś.

4. Masz prawo do zmiany decyzji na każdym etapie realizacji programu, chyba że podpisałeś z twórcami umowę i stanowi ona inaczej;

5. Ustal, w jakiej formie zostanie przedstawiona Twoja wypowiedź: czy będą tam szczegóły identyfikujące Twoją tożsamość czy nie; czy możesz wypowiedzieć się tyłem do kamery i ze zmienionym głosem; czy chcesz być podpisany imieniem i nazwiskiem, czy może pseudonimem. Większość mediów zachowuje dużą elastyczność wobec swoich bohaterów i można z nimi takie szczegóły ustalić;

6. Upewnij się, czy w przypadku nagrania w miejscu odległym od Twojego miejsca zamieszkania, media zwrócą Ci koszty przejazdu (jest to przyjętą zasadą, ale zawsze warto ją potwierdzić);

7. Masz prawo zastrzec, o czym NIE chcesz rozmawiać. Media lubią dzieci, Ty nie musisz lubić pokazywania swoich dzieci w telewizji lub prasie. Pamiętaj, że to Ty decydujesz ile swojej prywatności ujawnisz i to Ty ustalasz granice;

8. Jeżeli program jest nagrywany wcześniej powinieneś mieć świadomość, że Twoje wypowiedzi mogą zostać zmontowane w sposób, który może Ci się nie spodobać. Zawsze więc zapytaj realizatora o to, jaka idea przyświeca programowi. W programach na żywo masz cały czas kontrolę nad tym, co mówisz i jak zostanie to pokazane, choć na ogół takie wystąpienia są bardziej stresujące dla uczestnika. Coś za coś.

9. Jeżeli bierzesz udział w długoterminowym programie (serial, film dokumentalny, pogłębiony reportaż) nie obawiaj się zapytać, czy realizator zapewnia Ci dostęp do bezpłatnej pomocy psychologicznej. Masz prawo chronić swoje emocje i dobro swojej rodziny, uważaj na sytuacje odwoływania się do Twojego poczucia misji społecznej- często maskuje ono po prostu sensacyjność tematu i chęć pokazania na wizji Twoich emocji, z czym finalnie poczujesz się niekomfortowo. Obecność psychologa przy projektach długoterminowych powinna być normą!

10. Na koniec, aby osłodzić te wszystkie przestrogi: na ogół kontakty medialne są wspominane przez uczestników sympatycznie, a reakcje otoczenia są pozytywne i wspierające. Dlatego warto brać udział w takich projektach, ale pamiętając o tym, że NAJWAŻNIEJSZY JEST KOMFORT TWÓJ I TWOJEJ RODZINY.

Zasady, którymi kieruje się Stowarzyszenie na Rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji NASZ BOCIAN w kontaktach z mediami, od których prośby Wam przekazujemy:

  • prosimy, aby każda para/osoba, która się zgłosi otrzymała od realizatorów podziękowanie za kontakt, nawet jeśli realizatorzy ostatecznie nie skorzystają z Waszej pomocy;
  • sprawdzamy, jaki profil ma planowany program lub tekst i nie zgadzamy się na publikację ogłoszeń, których twórcy chcą pokazać temat adopcji lub leczenia niepłodności w sposób zideologizowany lub nierzetelny;
  • zwracamy uwagę na autorów: z reguły odmawiamy prośbom firmowanym przez dziennikarzy i media, którzy pokazywali dotąd tematykę niepłodności i adopcji w sposób odbierany przez nas jako krzywdzący pacjentów i ich rodziny;
  • nie zgadzamy się na wykorzystywanie naszych dzieci w sposób, który nasuwa podejrzenie sensacyjności tematu i ma na celu utrwalenie stereotypów lub krzywdzących mitów funkcjonujących wokół adopcji i in vitro. Takim prośbom medialnym zawsze odmawiamy.

Jeżeli chciałbyś wystąpić w mediach, ale masz wątpliwości lub chciałbyś się skonsultować z nami w tej kwestii, jesteśmy do Waszej dyspozycji pod mailem:

Zawsze odpowiadamy na Wasze pytania.

Na końcu chcielibyśmy wyrazić wdzięczność wobec wszystkich osób, które dają świadectwo swojej walki, wytrwałości i trudów towarzyszących niepłodności, mówiąc o tym w mediach. Jesteście ambasadorami Waszych historii i to dzięki Wam społeczeństwo uczy się lepiej rozumieć ten temat. Nikt nie jest lepszym rzecznikiem leczenia i adopcji niż osoba, która przechodzi lub przeszła tę ścieżkę. To Wy edukujecie polskie społeczeństwo i przyczyniacie się do tego, aby świat stał się odrobinę lepszym i bardziej rozumiejącym miejscem dla Was, Waszych dzieci i wszystkich par, które otrzymają trudną diagnozę niepłodności.

Jesteśmy przekonani, że WARTO MÓWIĆ, ponieważ WARTO BYĆ WYSŁUCHANYM.

DZIĘKUJEMY WAM ZA WASZĄ POSTAWĘ I ODWAGĘ

4
Twoja ocena: Brak Średnia: 4 (4 votes)